کد مطلب:172815 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

تغییر فرهنگ اسلامی
هر جامعه ای دارای آداب ، رسوم ، ارزش ها، هنجارها، نهادها، اخلاق و احكامی است كه با نام «فرهنگ » از آن یاد می كنند. هسته اصلی و اولیه هر جامعه ای فرهنگ آن جامعه است و به تعبیر جامعه شناسان ، فرهنگ به مثابه هوا برای جامعه است كه بدون آن حیات و تداوم ندارد. جامعه اسلامی نیز از فرهنگ اسلامی سر چشمه می گیرد كه منبعث از سیره و سلوك نبوی و نیز واقعیت ها، حقیقت ها و موقعیت های خاص جامعه آن زمان عربستان است .

پیامبر اسلام (ص) با كوشش فراوان خود و یارانش توانست ، فرهنگ جاهلیت كه خود نوعی «ضد فرهنگ » بود را منسوخ سازد و ارزش ها، هنجارها، اخلاق و احكامی را در جامعه تجلی بخشد كه در عین عقلانی بودن ، الهی بوده و متناسب با نیازهای هر مسلمان و انسان خردگرا در طول تاریخ می باشد. اما این جامعه اسلامی و این فرهنگ دینی كه با همت نبوی و غیرت علوی و همراهی و مجاهدت مهاجران و انصار، شكل گرفته بود، پس از رحلت بنیان گذارش ، رو به افول گرایید و از سیر اصلی اش خارج شد.

نقطه آغاز تغییرات در فرهنگ اسلامی ، تغییر و انحراف در ارزش های جامعه اسلامی بود كه دشمنان جاهل و معاندان زیرك دست به دست هم دادند و به تغییر و انحراف در ارزش های اسلامی كه عقاید عمیقاً ریشه دار در جامعه اسلامی بود، پرداختند كه در این مقال به برخی از آن انحراف ها اشاره می كنیم .